دوشنبه ٠١ آبان ١٣٩٦ |

 


  چاپ        ارسال به دوست

سه شنبه های مهدوی هر هفته پاسخگوی به یکی از سوالات و شبهات با موضوع حضرت ولی عصر(عج)




سوال: آیا سند بنای مسجد مقدس جمکران معتبر است؟

 پاسخ:یک مقدمه خیلی کوتاه باید عرض کنیم و آن این است که مدیریت و رهبری انقلاب اسلامی اثرات زیادی داشته و باعث تزلزل و ایجاد مزاحمت برای امپراتوری‌های مسلط و مفسد شده است به همین خاطر نسبت به آن حسادتشان برانگیخته شده است. همچنان که در مورد ولایت حضرت علی(ع) و برتری و فضیلت ائمه(ع) در قرآن آیه داریم که «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه» آیا مردم حسد می ورزند که خدا از فضل خود به پیامبر و خاندانش داده است. این حسد در بین برخی که در مورد ولایت امیرالمومنین و ائمه وجود داشته، در این زمان تجلی دیگری در مورد مسجد جمکران پیدا کرده است چون مسجد جمکران کانونی برای اتحاد قلب ها و تعالی و رشد شیعیان شده است. به همین خاطر عده ای در صدد تخریب و صدمه زدن به این مسجد مقدس برآمده اند چون مسجد جمکران تبدیل به یک پناهگاهی برای مردم شده است.


در سند مسجد جمکران می‌خوانیم که «حسن بن مثله جمکرانی» می‌گوید در سال 373 هجری در شب سه شنبه خوابیده بودم، بیدارم کردند و آمدم به موضعی که الان به آن مسجد مقام می‌گویند، امام زمان(عج) و جمعی از یارانش نشسته بودند که حضرت به من دستور احداث این مسجد را دادند.

در اینجا در سه گام سند این مسجد را ذکر و ثابت می‌کنم:

گام اول:
برای اثبات سند، مراجعه به کتاب تاریخ قم است که از کتاب مونس الحزین از امیرالمومنین (ع) روایتی نقل می‌کند که می‌فرماید، پایین و مشرف به کوه خضر ـ البته اسم کوه خضر سندی ندارد ـ مکانی با برکت ساخته می‌شود. فقط مشکل انتساب کتاب مونس الحزین، به شیخ صدوق است. اگر اینچنین نیز باشد با روش‌های علم الحدیث و درایة الحدیث مشکل حل می‌شود. ابن شهر آشوب که فردی معتبر در زمینه علم حدیث و رجال است در کتاب المناقب خود می‌گوید مونس الحزین متعلق به فتال نیشابوری است و وی در کتاب مونس الحزین به سندی از عیسی بن حسن از امام صادق (ع)، با سند، معجزه‌ای از معجزات امام حسن مجتبی (ع) را ذکر می‏کند که مسجد جمکران نیز در آن نقل شده است. مرحوم مجلسی از سید محمد بن ابیطالب حسینی در کتاب تسلیة المجالس از کتاب مونس الحزین، حدیثی نقل می‌کند. یعنی این کتاب، کتاب معتبری است. فتال نیشابوری در سال ۵۰۸ به شهادت رسیده و دو قرن بعد نویسنده کتاب تاریخ قم که معاصر شیخ صدوق بود، از این کتاب نقل می‌کند. البته اینگونه نقل کردن باز هم اتفاق افتاده است و نمونه‌های آن نظیر کتاب قاموس الرجال از مرحوم شوشتری که شخصی بسیار متبحر در علم رجال بوده‌ است. نمونه دیگر در کتاب مقنعه شیخ مفید نیز وجود دارد. پس از این جهت که هم این شیوه نقل مرسوم و هم فتال نیشابوری فردی مورد اطمینان است، به یک اطمینان و آرامش خاطر در سندیت این مسجد می‌رسیم.

گام دوم:
اینکه به روایت پذیرفته شده از نظر وثوق مضمون در اصطلاح تسامح در ادله سنن می‏گویند. این تسامح در ادله سنن از آنجا گرفته شده که روایتی مستند است و نظیر اصطلاح سازی‌های دنیای غرب، بدون مبنا و پشتوانه علمی نیست. این احادیث که به احادیث «مَن بَلَغ» معروف هستند، می‌گویند که اگر حدیثی دیده شد که در آن ثوابی گفته شده است، شخص به آن ثواب عمل کند، بعد‌ معلوم شد که چنین چیزی وجود نداشته است، آن شخص ثوابش را می‌برد چون فسق و فجوری انجام نداده، بلکه عمل مقبول و مطلوبی نزد خداوند صورت گرفته است. همچنین بدعتی در دین یا کارهای گناه و خلاف شرع انجام نشده است مثل بعضی اعمالی که در عرفان‌های کاذب و صوفیان وجود دارد.

گام سوم:
این است که بزرگان فرموده‌اند که مسجد سند نمی‌خواهد. مسجدی ساخته شده است و گروهی از مومنان به آنجا می‏روند، به امامشان متوسل شده‌اند و اعمال خیر انجام داده‌اند. فقط قرآن به ما گفته است که کسانی که باتقوا هستند مسجد بسازند. حتی در احادیث داریم که هرجا مسجدی ساخته می‌شود در آنجا خون شهیدی ریخته شده است.

فقط یک نکته را باید اینجا اضافه کنیم و آن هم هوشمندی و تدبیر امام زمان (عج) است که یک کانون اجتماع و پیوند قلب‌های مومنان در دوران انتظار با جغرافیای خاصی در ایران انتخاب کرده که تبدیل به یک کانون هدایت و جریان اصیل دینی برای دنیا شده است.

پس مسئله سندیت از جهات مختلف حل شده است و همینطور می‌بینیم که علمای بزرگ ما که در مسائل حدیثی سختگیر بودند نظیر شیخ مرتضی حائری، در کتاب خود می‌نویسد: «مسجد جمکران دارای ویژگی‌هایی است که سبک عبادی آن با عباداتی که در روایات به ما رسیده است، هماهنگ است». مرحوم آیت الله مرعشی نجفی که از مردان بزرگ رجال معاصر و از خُبره‌های این فن است می‌فرمایند: «من چهل روز در این مسجد بیتوته کرده‌ام.» آیت الله بروجردی که در چهار فقه اهل سنت نیز متبحر بود گفته است: «اگر من می‌توانستم، تمام نماز‌هایم را در

محسنی سید, [09.10.17 23:12]
[Forwarded from رضوان]
این مسجد می‌خواندم.» همچنین امام خمینی (ره) نیز حرف استاد خویش را بیان کرده است و رهبر انقلاب نیز در طول هفته به این مسجد می‌آیند و شعری زیبا نیز برای آن سروده‌اند. حتی ایشان می‌فرمایند که وقتی سید حسن نصرالله نزد من آمده بود و در حال گفتن مشکلات بود به او گفتم: «من خودم برای حل مشکلات، به مسجد جمکران رفته و آنجا درد و دل می‌کنم.» و ایشان سید حسن نصرالله را به مسجد جمکران آوردند. در مورد آیت الله فاضل لنکرانی گفته‌اند که پانصد بار به مسجد جمکران مشرف شده‌ است. آیت الله مکارم شیرازی یک سخنرانی مفصلی دارند که می‏فرمایند: «دستور ساخت این مسجد در بیداری بوده و در خواب نبوده است.» آیت الله بهجت صحبت‌های جالبی در خصوص مسجد جمکران دارند و به سوالاتی در مورد این مسجد پاسخ داده‌اند. حتی به سوالی که گفته بود چه زمانی به مسجد برویم پاسخ داده بودند: «به دلتان رجوع کنید، چه زمانی اقبال دارد.» بزرگانی نظیر آیت الله گلپایگانی، شیخ محمد تقی بافقی، شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی و... نیز نظر مثبتی به این مسجد داشته‌اند، که خود دلیلی بر سندیت این مسجد مقدس است.

منابع:
1- نقل از کتاب نجم الثاقب.
2- سیدبن طاووس، شیخ طوسی(در کنوز النجاحه) و قطب راوندی (در دعوات)



حجت الاسلام والمسلمین آقای عمو اکبری امام جماعت و مربی معارف اسلامی مرکز تلفن حضرت ولیعصر عج

ارسال: سید محمد محسنی ارمکی



٠٦:١٢ - سه شنبه ١٨ مهر ١٣٩٦    /    عدد : ٩٥٧٨٣    /    تعداد نمایش : ٢٥٣


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




 
 
مطالب مرتبط
 
 
پیوند ها
تلکام2017

شعار سال محابرات

توسعه  و تعالی سازمانی

سایت شهدا

ارتباط با مدیرعامل

مسولیت اجتماعی

مدیریت دانش

محرم
 
   
 
.

عکس روز
مهندس عرب هاشمی خبرداد : ارایه به روز چهار سرویس مخابراتی در تهران
مدیرمخابرات منطقه تهران از ارائه به روز چهار سرویس مخابراتی در تهران خبر داد و گفت: سرویس تانوما بسته به مهیا بودن زیرساخت های فیزیکی یک تا 15 روز برای راه اندازی زمان نیاز دارد.
 ١٤:٤٤ - دوشنبه ٢٤ مهر ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
دکتر سرائیان اعلام کرد: ارایه سرویس تانوما، وجه تمایز حضور مخابرات ایران در تلکام 96
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، مشخصه مورد تمایز گروه مخابرات در تلکام امسال را ورود فناوری دسترسی مبتنی بر فیبر نوری (تانوما) اعلام کرد و افزود: با ارایه سرویس تانوما، ایران به صورت رسمی وارد عصر گیگا شده است.
 ١٠:٤٤ - دوشنبه ٢٤ مهر ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>

ضرورت استفاده از بستر فيبر نوري تا منازل در گفت وگوی پیام تهران آنلاین با مهندس علی بیگی
مهندس علی بیگی: تانوما زمينه ساز استفاده از طيف وسيعي از خدمات و سرويسها است که توسط شرکت مخابرات و سایر ارائه کنندگان سرویس قابل واگذاری است
 ٠٨:٤٩ - پنج شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>

 ١٤:٥١ - چهارشنبه ٢٦ مهر ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>

مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران خبر داد: تمامی پرتال های مخابرات های استانی تا پایان سال تجمیع می شود
مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران از تجمیع پرتال مخابرات های استانی تا پایان سال خبر داد و گفت: تمامی پرتال ها در قالب یک سایت به آدرس tci.ir متمرکز خواهد شد.
 ٠٧:٧ - سه شنبه ٢٥ مهر ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>

 
بازديدکنندگان امروز : 43204     |    کل بازديدکنندگان :  77594595    |    بازديدکنندگان آنلاين :  26