چهارشنبه ٢٢ آذر ١٣٩٦ |
همکاران گرامی با تماس از تلفن ثابت با شماره 72721 و فعال سازی طرح اکوکال، تنها با 2000 تومان در ماه، از تخفیف تا ۵٠٪؜ در تمامی مکالمات بالای 5 دقیقه به مقصد تلفن ثابت و همراه اول برخوردار شوید.

 


  چاپ        ارسال به دوست

سه شنبه های مهدوی هر هفته پاسخگوی به یکی از سوالات و شبهات با موضوع حضرت ولی عصر(عج)




سوال: آیا سند بنای مسجد مقدس جمکران معتبر است؟

 پاسخ:یک مقدمه خیلی کوتاه باید عرض کنیم و آن این است که مدیریت و رهبری انقلاب اسلامی اثرات زیادی داشته و باعث تزلزل و ایجاد مزاحمت برای امپراتوری‌های مسلط و مفسد شده است به همین خاطر نسبت به آن حسادتشان برانگیخته شده است. همچنان که در مورد ولایت حضرت علی(ع) و برتری و فضیلت ائمه(ع) در قرآن آیه داریم که «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه» آیا مردم حسد می ورزند که خدا از فضل خود به پیامبر و خاندانش داده است. این حسد در بین برخی که در مورد ولایت امیرالمومنین و ائمه وجود داشته، در این زمان تجلی دیگری در مورد مسجد جمکران پیدا کرده است چون مسجد جمکران کانونی برای اتحاد قلب ها و تعالی و رشد شیعیان شده است. به همین خاطر عده ای در صدد تخریب و صدمه زدن به این مسجد مقدس برآمده اند چون مسجد جمکران تبدیل به یک پناهگاهی برای مردم شده است.


در سند مسجد جمکران می‌خوانیم که «حسن بن مثله جمکرانی» می‌گوید در سال 373 هجری در شب سه شنبه خوابیده بودم، بیدارم کردند و آمدم به موضعی که الان به آن مسجد مقام می‌گویند، امام زمان(عج) و جمعی از یارانش نشسته بودند که حضرت به من دستور احداث این مسجد را دادند.

در اینجا در سه گام سند این مسجد را ذکر و ثابت می‌کنم:

گام اول:
برای اثبات سند، مراجعه به کتاب تاریخ قم است که از کتاب مونس الحزین از امیرالمومنین (ع) روایتی نقل می‌کند که می‌فرماید، پایین و مشرف به کوه خضر ـ البته اسم کوه خضر سندی ندارد ـ مکانی با برکت ساخته می‌شود. فقط مشکل انتساب کتاب مونس الحزین، به شیخ صدوق است. اگر اینچنین نیز باشد با روش‌های علم الحدیث و درایة الحدیث مشکل حل می‌شود. ابن شهر آشوب که فردی معتبر در زمینه علم حدیث و رجال است در کتاب المناقب خود می‌گوید مونس الحزین متعلق به فتال نیشابوری است و وی در کتاب مونس الحزین به سندی از عیسی بن حسن از امام صادق (ع)، با سند، معجزه‌ای از معجزات امام حسن مجتبی (ع) را ذکر می‏کند که مسجد جمکران نیز در آن نقل شده است. مرحوم مجلسی از سید محمد بن ابیطالب حسینی در کتاب تسلیة المجالس از کتاب مونس الحزین، حدیثی نقل می‌کند. یعنی این کتاب، کتاب معتبری است. فتال نیشابوری در سال ۵۰۸ به شهادت رسیده و دو قرن بعد نویسنده کتاب تاریخ قم که معاصر شیخ صدوق بود، از این کتاب نقل می‌کند. البته اینگونه نقل کردن باز هم اتفاق افتاده است و نمونه‌های آن نظیر کتاب قاموس الرجال از مرحوم شوشتری که شخصی بسیار متبحر در علم رجال بوده‌ است. نمونه دیگر در کتاب مقنعه شیخ مفید نیز وجود دارد. پس از این جهت که هم این شیوه نقل مرسوم و هم فتال نیشابوری فردی مورد اطمینان است، به یک اطمینان و آرامش خاطر در سندیت این مسجد می‌رسیم.

گام دوم:
اینکه به روایت پذیرفته شده از نظر وثوق مضمون در اصطلاح تسامح در ادله سنن می‏گویند. این تسامح در ادله سنن از آنجا گرفته شده که روایتی مستند است و نظیر اصطلاح سازی‌های دنیای غرب، بدون مبنا و پشتوانه علمی نیست. این احادیث که به احادیث «مَن بَلَغ» معروف هستند، می‌گویند که اگر حدیثی دیده شد که در آن ثوابی گفته شده است، شخص به آن ثواب عمل کند، بعد‌ معلوم شد که چنین چیزی وجود نداشته است، آن شخص ثوابش را می‌برد چون فسق و فجوری انجام نداده، بلکه عمل مقبول و مطلوبی نزد خداوند صورت گرفته است. همچنین بدعتی در دین یا کارهای گناه و خلاف شرع انجام نشده است مثل بعضی اعمالی که در عرفان‌های کاذب و صوفیان وجود دارد.

گام سوم:
این است که بزرگان فرموده‌اند که مسجد سند نمی‌خواهد. مسجدی ساخته شده است و گروهی از مومنان به آنجا می‏روند، به امامشان متوسل شده‌اند و اعمال خیر انجام داده‌اند. فقط قرآن به ما گفته است که کسانی که باتقوا هستند مسجد بسازند. حتی در احادیث داریم که هرجا مسجدی ساخته می‌شود در آنجا خون شهیدی ریخته شده است.

فقط یک نکته را باید اینجا اضافه کنیم و آن هم هوشمندی و تدبیر امام زمان (عج) است که یک کانون اجتماع و پیوند قلب‌های مومنان در دوران انتظار با جغرافیای خاصی در ایران انتخاب کرده که تبدیل به یک کانون هدایت و جریان اصیل دینی برای دنیا شده است.

پس مسئله سندیت از جهات مختلف حل شده است و همینطور می‌بینیم که علمای بزرگ ما که در مسائل حدیثی سختگیر بودند نظیر شیخ مرتضی حائری، در کتاب خود می‌نویسد: «مسجد جمکران دارای ویژگی‌هایی است که سبک عبادی آن با عباداتی که در روایات به ما رسیده است، هماهنگ است». مرحوم آیت الله مرعشی نجفی که از مردان بزرگ رجال معاصر و از خُبره‌های این فن است می‌فرمایند: «من چهل روز در این مسجد بیتوته کرده‌ام.» آیت الله بروجردی که در چهار فقه اهل سنت نیز متبحر بود گفته است: «اگر من می‌توانستم، تمام نماز‌هایم را در

محسنی سید, [09.10.17 23:12]
[Forwarded from رضوان]
این مسجد می‌خواندم.» همچنین امام خمینی (ره) نیز حرف استاد خویش را بیان کرده است و رهبر انقلاب نیز در طول هفته به این مسجد می‌آیند و شعری زیبا نیز برای آن سروده‌اند. حتی ایشان می‌فرمایند که وقتی سید حسن نصرالله نزد من آمده بود و در حال گفتن مشکلات بود به او گفتم: «من خودم برای حل مشکلات، به مسجد جمکران رفته و آنجا درد و دل می‌کنم.» و ایشان سید حسن نصرالله را به مسجد جمکران آوردند. در مورد آیت الله فاضل لنکرانی گفته‌اند که پانصد بار به مسجد جمکران مشرف شده‌ است. آیت الله مکارم شیرازی یک سخنرانی مفصلی دارند که می‏فرمایند: «دستور ساخت این مسجد در بیداری بوده و در خواب نبوده است.» آیت الله بهجت صحبت‌های جالبی در خصوص مسجد جمکران دارند و به سوالاتی در مورد این مسجد پاسخ داده‌اند. حتی به سوالی که گفته بود چه زمانی به مسجد برویم پاسخ داده بودند: «به دلتان رجوع کنید، چه زمانی اقبال دارد.» بزرگانی نظیر آیت الله گلپایگانی، شیخ محمد تقی بافقی، شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی و... نیز نظر مثبتی به این مسجد داشته‌اند، که خود دلیلی بر سندیت این مسجد مقدس است.

منابع:
1- نقل از کتاب نجم الثاقب.
2- سیدبن طاووس، شیخ طوسی(در کنوز النجاحه) و قطب راوندی (در دعوات)



حجت الاسلام والمسلمین آقای عمو اکبری امام جماعت و مربی معارف اسلامی مرکز تلفن حضرت ولیعصر عج

ارسال: سید محمد محسنی ارمکی



٠٦:١٢ - سه شنبه ١٨ مهر ١٣٩٦    /    عدد : ٩٥٧٨٣    /    تعداد نمایش : ٣٤٧


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




 
 
مطالب مرتبط
 
 
پیوند ها
شعار سال محابرات

سایت شهدا

ارتباط با مدیرعامل

مسولیت اجتماعی

مدیریت دانش

نظرسنجی بیمه دانا
 
   
 
.

عکس روز
548 شماره در یک هفته در مرکز سلمان فارسی دایر شد
مهندس عرب هاشمی مدیر مخابرات منطقه تهران در ادامه اجرای طرح دایری 550 هزار شماری تا پایان سال جاری از مهندس رزّاقی و همکارانش که موفق به دایری 548 شماره درهفته سی و هفتم شدند در نشست هفتگی مدیران یکشنبه 19 آذرماه 96 تشکر و قدردانی کرد.
 ١١:٥١ - يکشنبه ١٩ آذر ١٣٩٦ - نظرات : ٢متن کامل >>
تشریح طرح اکوکال تلفن ثابت توسط مهندس عرب هاشمی
مخابرات منطقه تهران مکالمه اقتصادی تلفن ثابت را با طرح اکوکال ارائه می دهد.
 ١٤:٢٠ - سه شنبه ١٤ آذر ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>

نشست ستاد اقامه نماز مخابرات منطقه تهران برگزار شد
نشست ستاد اقامه نماز مخابرات منطقه تهران در ساختمان مدیریت مخابرات منطقه تهران (شهید نجات الهی) یکشنبه 19 آذر ماه 96 برگزار شد.
 ٠٩:٤ - دوشنبه ٢٠ آذر ١٣٩٦ - نظرات : ١متن کامل >>

برگزاری شانزدهمین جلسه کمیته جامع تخصصی نظام پیشنهاد ها
شانزدهمین جلسه کمیته جامع تخصصی نظام پیشنهادها در تاریخ 13‏‏‏آذر 96تشکیل و پیشنهادهای زیر مورد تأیید قرار گرفت .
 ١١:١٤ - دوشنبه ٢٠ آذر ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>

اعطای جایزه ملی روابط عمومی باحضور مهندس جهانگرد به روابط عمومی مخابرات تهران
تندیس خلاقیت در چهاردهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران به روابط عمومی مخابرات منطقه تهران تعلق گرفت
 ٠٨:٥ - يکشنبه ١٩ آذر ١٣٩٦ - نظرات : ٣متن کامل >>

 
بازديدکنندگان امروز : 3787     |    کل بازديدکنندگان :  79396820    |    بازديدکنندگان آنلاين :  28