چاپ        ارسال به دوست

با نگاهی به نتایج تحقیقات پروفسور بارکوس، استاد ارتباطات دانشگاه بوستون

چرا دیدن شخصیت های سینمایی و تلویزیونی متنوع برای کودکان اهمیت دارد؟



کاراکترهای فیلم پرسروصدای"پلنگ سیاه" به اغراق آمیزی هر اثر برجسته ی دیگری ایفای نقش کردند .فیلمی که به خاطر داستان چند لایه اش و قالبی که از آن به عنوان "Afroturist " تعریف شد مورد تحسین قرار گرفت. فیلم "پلنگ سیاه" با فیلم " چین خوردگی در زمان" دیگر فیلم با پتانسیل فروش بالا و یک قالب نژادی ،پیوند دارد. اما فارغ از درآمد و تعداد جایزه هایی که فیلمهایی اینچنین جمع می کنند ،مطالعات ما به صورت متقن دلیل دیگری را در اهمیت آنها ارایه می دهد.کودکان به دنیای متنوعی از تصاویر رسانه ای نیازمندند ودر بیشتر موارد آنها یکی را نداشته اند.
برخی پیشرفت ها داشته ایم اما...
در دهه ی 70، اف ارآل بارکوس ( F.Earl Barcus )پروفسور ارتباطات دانشگاه بوستون نتایج تحقیقات بر روی تلویزیون کودکان را منتشر کرد.یافته های او اختلاف بزرگی را بین تعداد شخصیت های مرد و زن و همچنین سیاهان و سفید پوستان نشان داد.
در مطالعه ی سال 1983،تحلیل پرفسور بارکوس بر روی بیش از هزار و 100 شخصیت برنامه های کودک تلویزیون نشان داد که تنها 42شخصیت سیاه پوست بودند و فقط 47شخصیت دیگر به گروهی غیر از سفیدپوستان تعلق داشتند .
از آن پس محققان همواره در می یافتند که دنیای متحرکی که کودکان در تلویزیون می بینند با محیط واقعی خود همگام نیستند . طی هفت سال گذشته ما تحقیق بر روی این موضوع را در دانشگاه "Tufts"تحت عنوان "پروژه ی تلویزیون کودکان (CTV) "ادامه داده ایم.
مستندسازی تصاویر از نژادهای مختلف،جنسیت و قومیت در معروف ترین سریالهای انیمیشنی کودکان بوده است. ما همچنین قدم هایی در تلاش برای فهمیدن این که چرا هنوز تصاویر کلیشه ای در قرن 21 وجود دارد برداشته ایم .
سرانجام ما راه هایی برای مطالعه و جمع آوری داده به کار گرفتیم تا بفهمیم چطور کودکان ،تصایر به نمایش درامده در تلویزیون را پردازش می کنند.به منظور طبقه بندی تصاویری که بچه ها می بینند ، سیستمی را برای رمزگذاری نژاد ،هویت قومی ،جنسیت و سن شخصیت اصلی و فرعی در برنامه های تلویزیونی انیمیشنی کودکان تهیه کردیم.
این شامل مؤلفه های جامعه شناسی برای تحلیل نیز بود چون کودکان هم صدا و هم تصویر را با پردازش رسانه تحلیل می کنند. خبر خوب این است که دنیای تلویزیونی انیمیشن کودکان متنوع تر از گذشته است برای مثال ما دریافتیم شخصیت های زن تقریباً کمتر از یک سوم شخصیت ها را تشکیل می دهند. همانطور که ممکن است دلسردکننده بنظر بیاید این یک پیشرفت چشمگیر است از ضریب 6 .1 که پروفسور "Barcus" قبلاً کشف کرده بود و بهتر از آن ضریب 4 .1که پروفسور ارتباطات"Teresa Thompson" و "Eugenia Zerbinos" در دهه ی90 کشف کردند. همچنین تنوع قومی و نژادی بیشتری وجود دارد .
شخصیت های سیاه پوست، 6 .5 درصد بیش از هزار و پانصد شخصیت کل نمونه های ما را تشکیل می دهند. (مطالعه ای که در سال 1972 توسط محققانی چون " "Gilbert Mendelson و "Morissa Young" برروی تلویزیون کودکان انجام شد ، نشان داد که بیش از 60 درصد برنامه های تلویزیونی اصلاً هیچ شخصیت اقلیت نژادی نداشتند.) تعداد خیلی بیشتری از شخصیت های آسیایی آمریکایی وجود دارد (6 .11 درصد) گرچه این به احتمال زیاد به خاطر پخش چند کارتن مشهور که شخصیت های عمدتاً آسیایی را به نمایش می گذاشت است. مانند ""Legend of Korra (افسانه ی کرا).
خبر بد این است که هنوز راه های دیگری برای رفتن وجود دارد .آفریقایی های آمریکا 3 .13 درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دهد.ضمناً اسپانیایی ها و مردم لاتین8 .17 درصد از کل جمعیت هستند ،اما دریافتیم شخصیت های آمریکای لاتین 4 .1 درصد از همه ی نمونه های ما را تشکیل دادند.علاوه بر این کلیشه ها در ترسیم شخصیت ها و همچنین درچگونگی صحبت کردن آن ها پا فشاری می کنند.در فیلم"پسران بد " هیچ لهجه و گویش غیرآمریکایی استفاده نشد. ما این را در شخصیت هایی مثل "دکتر دوفنشمیرتز"در سریال "فینیس و فِرب" و یا " نایتمر مون" در "دوستی اسب کوچک من جادویی است" هم می بینیم.
در تلاش برای فهمیدن این که چرا کلیشه بر این پافشاری می کند ، ما با تعدادی نویسنده، کارگردان ، بازیگر و کسانی که برای برنامه سازی انیمیشنی کودکان استعداد آوایی فراهم می کنند مصاحبه کردیم.در حالیکه این بخش از تحقیق را کامل نکرده ایم بنظر می رسد فشارهای اقتصادی ،آفرینندگان این برنامه ها را وادار به تکیه بر کلیشه ها به عنوان یک نوع سیستم سریع و سهل الوصول می کند.برای مثال کارگردان یک برنامه ی مشهور انیمیشنی کودک گفت:" اگر بعضی چیزها قبلاً جواب داده تو تمایل داری که فقط دوباره از آن استفاده کنی حتی اگر آن چیزها کلیشه باشند ." یک صداپیشه ی آفریقایی آمریکایی گزارش کرد که در یک تست بازیگری به او گفته شد کاری کند که "شهری "به نظر برسد؛کلمه ای که به معنای یک گویش آمریکایی آفریقایی کلیشه ای تر است.
کودکان سریع قضاوت می کنند
اما پرسش واقعی این است که چرا همه ی این ها اهمیت دارد ؟
مطالعات در چندین رشته نشان داده است برای کودکان اهمیت دارد شخصیت هایی ببینند که نه تنها شبیه به خودشان و خانواده شان هستند بلکه بنظر برسد خودشان هستند .
ارتباطی بین اعتماد بنفس پایین و تصاویرمنفی گروه های نژادی وجود دارد .علاوه بر این پی بردند که نشان دادن تصویر اشتباه رسانه ای از گرو های قومیتی می تواند باعث پریشانی جنبه هایی از هویت بچه هایی که در این گروه ها قراردارند شود.
در مطالعه یمان بر روی اینکه چطور کودکان صداها و تصاویر دنیای انیمیشن را پردازش می کنند ،روشی را بکار گرفتیم که در آن به بچه ها چهره و صداهای متضاد انیمیشنی را نشان می دادیم که از گویش های مختلف استفاده می کردند و بعد از آن ها می خواستیم که به ما بگویند آیا این شخص خوبی است یا بد و یا این که نمی توانند راجع به آن چیزی بگویند؛ و بعد در ادامه می پرسیدیم که چرا آنها اینطور فکر می کنند .
گرچه هنوز تحقیقات اینقدرکافی نیست که بتوانیم به پرسش هایمان پاسخ نهایی بدهیم اما یافته های اولیه ای داریم : اول و در درجه ی نخست :کودکان متوجه تفاوت ها هستند .
ما دریافتیم وقتی به بچه های کلاس اول و دوم ، انواع چهره های شخصیت های کارتونی اراِئه می شود که قبلاً ندیده اند ،هیچ مشگلی در دسته بندی آن ها به خوب و بد ندارند .در حقیقت بعضی ها نظراتشان را به صورت واضح تشریح می کنند و می توانند با حداقل اطلاعات ،به صورت مفصل داستانشان را در مورد این که چرا آن ها فکر می کنند یک شخصیت خاص ،قهرمان یا بد ذات است ،تعریف کنند.گاهی بنظر می رسد این بر اساس این است که به عقیده ی آن ها یک شخصیت شبیه به شخصیت رسانه ای دیگریست که قبلاً دیده اند .سپس آن ها می پندارند که چهره ی نشان داده شده شبیه به یک شاهزاده است یا کسی که به زندان می رود .
در نبود تنوع در دنیای تلویزیونی کودکان تعجبی ندارد که آن ها بوسیله ی این اطلاعات محدود ،ارتباطاتی برقرار می کنند .با توجه به آنجه درباره ی شیوع کلیشه می دانیم این کمی نگران کننده است که کودکان اینقدر سریع شروع به زدن برچسب خوب و بد می کنند .نه تنها بچه ها باید دنیای متضادی از شخصیت ها را داشته باشند بلکه این شخصیت ها باید خصوصیت های متفاوتی نیز داشته باشند .این خوب است که شخصیت ها لهجه های غیر آمریکایی داشته باشند اما در نقش خوب نه فقط در نقشهای بد .قهرمان ها می توانند مؤنث و مذکر باشند .
به شخصیتهای غیر سفیدپوست نباید نقش های تابع داده شود ،آن ها میتوانند عهده دار نقش های برجسته شوند .این مارا به عقب بازگرداند که چرا فیلم های جدید اینقدر پیشگامانه هستند .بله ،فیلم "پلنگ سیاه " ثابت کرده است که فیلمی درباره ی یک ابرقهرمان سیاه پوست می تواند گیشه ی رکورد فروش بلیط را خرد کند . بله، فیلم "چین خوردگی در زمان" اولین فیلم صد میلیون دلاری به کارگردانی یک زن رنگین پوست است.اما فراتر از همه ی این ها ، این فیلم ها با نشان دادن پیچیدگی و تنوع تجربیات زن و مرد سیاه پوست قالب را می شکند .
اگر فیلم های بیشتر ،برنامه های تلویزیونی و سریال های انیمیشنی این روند را دنبال کنند ،سرانجام شاید شخصیت های کلیشه ای و عقب افتاده را که بچه ها خیلی طولانی در معرض آن ها هستند پشت سر بگذاریم.


مترجم : نفیسه منتظمی

لینک مقاله اصلی به زبان لاتین:

https://theconversation.com/why-its-so-important-for-kids-to-see-diverse-tv-and-movie-characters-92576

 


١٠:٤٠ - دوشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٨    /    عدد : ١٠٥٤٦١    /    تعداد نمایش : ١٩٣


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




دسته‌بندی اخبار داخلی

دسته بندی مطالب

اشتراک در خبرنامه پیام آنلاین

با عضویت در خبرنامه پیام آنلاین از آخرین مطالب بلاگ و رویدادهای مهم دنیا با خبر شوید