چاپ        ارسال به دوست

گفت و گو با همکاران اداره بازنشستگی

 

 

به مناسبت فرا رسیدن روز خانواده و تکریم و بزرگداشت بازنشستگان با کارشناسان اداره بازنشستگی مخابرات تهران دیدار و گفتگویی انجام دادیم که مشروح آن را از نظر می گذرانید:

 


لطفا خودتان را معرفی نموده و کمی درخصوص مسئولیت وشرح وظایف خود برای خوانندگان ما توضیح دهید:

نسرین اسداللهی عمید، کارشناس اداره بازنشستگی هستم، لیسانس اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی و همچنین فوق لیسانس روابط بین الملل از دانشگاه علوم و تحقیقات دارم.

علاوه بر این توانستم درخصوص روابط بین الملل دوره هایی را با عنوان (مدیکا) در دانشگاه تهران بگذارانم و موفق به اخذ مدرک معادل فوق لیسانس روابط بین الملل از این دانشگاه شوم که توسط آن قادر هستم که در مجامع بین المللی به عنوان کارشناس روابط بین الملل شرکت نمایم. در عین حال مدرس دانشگاه نیز هستم و در اداره بازنشستگی منابع انسانی در خدمت همکاران بازنشسته هستم.
در ابتدا شروع به کار من از سال 71 و در شرکت پست بود. در شرکت پست به عنوان کارشناس مسئول آمار مشغول به فعالیت بودم پس از آن به امور بین الملل پست منتقل شدم و پس از آن به مخابرات تهران منتقل شدم و در اداره بررسیهای اقتصادی مشغول به کار شدم و پس از آن از سال 87 به اداره منابع انسانی منتقل و در حال حاضر در اداره بازنشستگی مشغول به خدمت رسانی هستم، یعنی جمعا 11 سال است که در اداره بازنشستگی فعالیت دارم.

 

کمی درخصوص حیطه کاری و فعالیتهایی که در اداره بازنشستگی دارید توضیح دهید:

- صدور ابلاغ بازنشستگی همکاران 9 درصد و 7 درصد که روند این ابلاغیه شامل پیش نیازهایی است که از جمله می توان به مکاتبات مختلف با ادارات مختلف و درنهایت دریافت مجوز بازنشستگی اشاره کرد.
بررسی، اصلاح و بروز رسانی اطلاعات سیستم HR در خصوص فراهم کردن زمینه و مقدمات مراحل
دریافت وام ازدواج به فرزندان ازدواج کرده همکاران بازنشسته.
-امور مربوط به دفاتر بیمه (درمان)
-اصلاح اطلاعات همکاران تحت تکفل همکاران بازنشسته.
-اهداء هدیه تحصیلی مقاطع فرزندان دانش آموز بازنشستگان و مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و پایان دکتری دانشجویان با ارایه مدرک در ترم تحصیلی متوالی و معدل 15 به بالا
-ارسال پیامک اطلاع رسانی درخصوص موارد مختلف از جمله اطلاعات بیمه تکمیلی، یادآوری گواهی، اشتغال به تحصیل فرزندان بازنشسته، کارتهای استخر و تبریک اعیاد و مناسبتهای ویژه
-پاسخگویی به سوالات همکاران در شرف بازنشستگی به طور روزانه
-راهنمایی جهت پرداخت بلاعوض خدای ناکرده درگذشت بازنشسته
-مسئولیت در کمیته بهبود و عضو کمیته امر به معروف و نهی از منکر
-راهنمایی و هدایت بازنشستگان نیازمند به صندوق حامی
-تغییر آدرس و تلفن بازنشستگان در سیستم HR

 

سوالات همکاران بازنشسته حول چه محورهایی است؟ همکاران بازنشسته بیشتر برای چه موضوعی با شما تماس می گیرند و یا به شما مراجعه می کنند؟

سوال بیشتر بازنشستگان درخصوص مطالباتشان است. رفاهیات، معوقات.
اکثر بازنشستگان به دنبال طرح مطالبتشان هستند و بازنشستگان خیلی قدیمی تر (قبل از خصوصی سازی) بیشتر روی مبحث تفاوت پرداخت های بازنشستگی (خصوصا خوار و بار) مقایساتی را با بازنشستگان زیرساخت انجام می دهند و از ما مطالبه می کنند.
در اینجا لازم است اضافه کنم تک تک همکاران بازنشستگی در اداره بازنشستگی به نوعی کار مددکاری انجام می دهند، پای درد و دل و حرفهای بازنشستگان می نشینند و تلاش خود را به کار می بندند تا گرهی از گره های بازنشسته محترم باز کنند.
درخصوص نحوه و شرایط دریافت پاداش تحصیلی فرزندانشان .
درخصوص سوالات مربوط به مبحث درمان و پزشکی و سلامت و همچنین شرایط پرداخت وام تعاون.
و همچنین اهم پرسشهایی که مطرح می کنند درخصوص مبلغ هدیه ازدواج درخصوص فرزندانشان و پیگیری آن است.

 


شیرین ترین خاطره این سالها از کار کردن در اداره بازنشستگی را برایمان تعریف کنید:

من فکر می کنم بالاترین و با ارزش ترین خاطره ای که هر فرد کارشناس می تواند داشته باشد این است که می تواند بازخورد عملکرد خودش را دررفتار و چهره عزیزان شاغل یا بازنشسته ببیند.
به عنوان مثال بازنشسته ای وجود داشته که به خاطر راهنمایی، مشاوره یا کمکی که من و همکارانم انجام داده ایم هر دفعه که به ما مراجعه می کند با چشمانی رضایت بار با او مواجه می شویم.
بسیار پیش آمده که همکاران بازنشسته عزیز ما به لحاظ قدردانی با روی گشاده، با لبخند رضایت و شیرینی و شکلات به این اداره می آیند و همین لبخند رضایت برای همه ما کافیست و گویی که خستگی همه ما با همین لبخند از بین می رود.
خستگی من با همین لبخندها و رضایتمندی ها از تنم بیرون می رود و برایم موجب مباهات و سرافرازی است که بتوانم قدمی برای این عزیزان بردارم و اینها جزء بهترین خاطرات کاری من هستند، خوشحالم در اداره ای کار می کنم و با افرادی سر و کار دارم که قدردان و پاسخگو هستند.

 

 

 

لطفا خودتان را معرفی کنید:

تقی حدادی متولد 1345 هستم در رشته روانشناسی فارغ التحصیل شدم، سال 70 وارد شرکت مخابرات شدم و کارم را از دفتر حراست شروع کردم از سال 74 تا 78  در منطقه 2 کار کردم، از سال 79 تا به حال در اداره بازنشستگی فعالیت داشته ام.

 

درخصوص حیطه کاری و فعالیتهایتان کمی توضیح دهید:

از ابتدای کار بازنشستگی که همان تقاضای کار بازنشستگی شروع می شود تا زمانی که بازنشسته می شوند و ابلاغشان می آید برای کارهای رفاهی، مالی، انجام مکاتبات با دستگاهها و سازمانهای بیرون (همچون تامین اجتماعی - صندوق بازنشستگی کشوری)، احکام بازنشستگی، اگر صفر تا 100 در نظر بگیریم می توانم بگویم صفر تا 90 را به من و همکاران دیگرم در این اداره مراجعه نمایند.
-صدور ابطال دفترچه های درمان بازنشستگان 9 درصد و شرکت سهامی تلفن( 5/8 درصد شرکتی).
-انجام فعالیت های مربوط به یکی از مراحل صدور و ابطال دفترچه های درمان: (یعنی یک قسمت از روند به اداره مالی بر می گردد و همکارانمان در مالی انجام می دهند و قسمت دیگر به سازمان بیمه خدمات سلامت است که ما در حقیقت یک دسترسی گرفتیم که همکارانمان را از طریق سامانه بیمه سلامت که دراختیار اداره بازنشستگی است همکاران متقاضی حذف یا اضافه کردن دفترچه بیمه برای خودشان و افراد تحت تکلفشان را که به ما مراجعه می کنند کاندید حذف و اضافه می کنیم و آنها را به سمت دفتر خدمات الکترونیک رهنمون می کنیم.

 

ترددبازنشستگان بیشتر برای چه موضاعاتی است؟

بیشتر برای وام مراجعه می کنند که متاسفانه مبلغ این وام هنوز اضافه نشده ولی برای استفاده از اماکن رفاهی نیز به ما و همکاران مراجعه می کنند.

 

 

خاطره ای از سالهای کارکردن در اداره بازنشستگی دارید که بخواهید برای خوانندگان ما نقل کنید؟

بله، اوایل، زمانی که من به اداره بازنشستگی آمده بودم همکار پیشکسوتی به نام آقای جهانگیری در اینجا کار می کردند که در آن زمان 28 سال سابقه کار داشتند و بسیار کار بلد و بر کارشان مسلط بودند. در آن سالها من از ایشان بسیار یاد گرفتم و تمام صفر تا صد کار را ایشان به من آموزش دادند. بسیار شخصیت محترم و والایی داشتند و در کار بسیار به من آموختند ،جا دارد که از ایشان یاد کنم.
می توانم در اینجا از آقای مرتضی طاهری به عنوان نفر دومی هم در این اداره به عنوان پیشکسوت و کار بلد یاد کنم که در تمام آن سالها بسیار دقیق و با صبوری تمام به بازنشستگان و همچنین همکاران مشاوره و راهنمایی می داد و از هیچ کوششی فروگذار نبود، امیدوارم هرجا که هستند سلامت و تندرست باشند.


در این خصوص می توانم خاطره جالبی را بیان کنم:
یادم می آید در آن سالها وقتی فردی از مخابرات بازنشسته می شد، کارهای مربوط به محاسبات حقوقی اش را ما انجام می دادیم و برای برقراری حقوق به بازنشستگی کشوری می فرستادیم که کارشناسی می کردند و حقوق بازنشسته را برقرار می کردند، یادم می آید در آن زمان یک شخصی بود که بسیار تعلل می کرد در برقراری کارهای مربوط به حقوق بازنشستگان مخابرات و پرونده ها را با تعلل بسیار زیاد بررسی و حقوق آنها را برقرار می کرد. ما بر آن شدیم تا به پیشنهاد آقای مرتضی طاهری جلسه ای با این فرد گذاشتیم و علت را جویا شدیم و در آن جلسه این شخص با صراحت اعلام کرد اگر 2 خط تلفن در منطقه سعادت آباد را که در آن زمان بسیار به سختی خطی را در آن منطقه راه اندازی می کردند وصل و راه اندازی کنیم پرونده های حقوقی دیگر بر زمین نخواهد ماند و این کار انجام خواهد شد. پس از جلسه ما آمدیم و این مساله را با همکاران دیگر در میان گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم که برای نفع عمومی و راه افتادن کار افراد زیادی از بازنشستگان این کار را انجام دهیم و وقتی 2 خط تلفن راه اندازی شد از آن پس دیگر پرونده ها به سرعت برق و باد یکی پس از دیگری رسیدگی می شد و دیگر مشکلی بابت برقراری حقوق بازنشستگان مخابرات برایمان پیش نیامد.


لطفا خودتان را معرفی کنید؟

مریم میرخانی هستم، بیش از 30 سال سابقه دارم، تحصیلاتم در مقطع فوق دیپلم در رشته حسابداری است، از 1/11/66 وارد مخابرات شدم ابتدا در واحد تلفن بین الملل میدان امام (195) کار کردم، 13 سال در دبیرخانه خدمات مخابراتی میدان امام مشغول بودم، پس از آن به منطقه 8 رفتم، حدود 9-8 سال در مرکز شهید طهماسبی فعالیت داشتم و از سال 89 به اداره منابع انسانی منتقل و درحال حاضر به عنوان کارشناس و مسئول بازنشستگی در اداره بازنشستگی مشغول به کار هستم.

 

کمی درخصوص شرح وظایف و فعالیت های خود در اداره بازنشستگی برای مخاطبین ما توضیح دهید؟

فعالیتهای من و دیگر کارشناسان در اداره بازنشستگی شامل :
1- صدور ابلاغ بازنشستگی 7 و 9 درصد
2- انتقال کسور همکاران 9 درصد (سابقه قراردادی، خدمت سربازی یا خارج از شرکت)
3- استرداد کسور مازاد بر 30 سال همکاران بازنشسته 9 درصد و یا معافیت از پرداخت کارکنان مازاد بر 30 سال خدمت شاغلین
4- اخذ مجوز بازنشستگی همکاران 9 درصد (در زمان بازنشستگی)
5- برقراری حقوق همکاران 9 درصد ( در زمان بازنشستگی)
6- برقراری حقوق وظیفه وراث 9 درصد
7- بازسازی سوابق خدمتی همکاران شاغل با تامین اجتماعی
8- اصلاح دفاتر بیمه خدمات درمانی

 

 

آیا خاطره خاصی طی این سالها ازبرخورد بازنشستگان عزیز دارید؟

هر بار که مشکلی از بازنشسته برطرف می شود و گره ای از کارشان باز می شود خوشحال می شوم که توانستم قدمی برایشان بردارم و این مساله برایم لذت بخش است.

 

به عنوان کلام آخر اگر سخنی با بازنشستگان عزیز دارید بفرمایید:

آرزو می کنم همواره تمامی بازنشستگان عزیزمان سلامت و تندرست و امیدوار به زندگی باشند و بتوانند در این سالهای پس از خدمت آسوده و با آرامش در کنار عزیزانشان روزگار بگذرانند.

 

در پایان این گفت وگو مهندس بابایی برای افراد در شرف بازنشستگی و همچنین بازنشستگان به نکاتی اشاره کرد که بازگو می کنیم:


نکته1


پیشنهاد می کنم همکارانی که در شرف بازنشستگی هستند ( افراد با 29 سال سابقه) به سایت تامین اجتماعی به آدرس (www.tamin.ir) مراجعه نمایند و پرینت اطلاعات و سوابق بیمه شدگی خود را دریافت کنند، پرداخت حق بیمه خود را بررسی نمایند و درصورت عدم پرداخت حق بیمه در برخی ماهها به همکاران کارگزینی (بایگانی ساختمان شاهد) مراجعه و فرمت مربوطه را تکمیل کنند.
کلیه آقایان همکار شاغل (هم 9 درصد و هم 7 درصد) که خدمت سربازی را طی کردند و دارای کارت پایان خدمت می باشند از آنجایی که در بدو استخدام سوابق خدمت سربازی جز سوابق مورد قبول در حکم کارگزینی لحاظ گردیده ولی از آن جائیکه کسور مربوط به صندوق سازمان بازنشستگی کشوری و یا سازمان تامین اجتماعی واریز نگردیده لازم است به جهت تسریع در صدور ابلاغ بازنشستگی باتوجه به بخشنامه های تشویقی که در سنوات اخیر ابلاغ می گردد و دارای فرجه زمانی می باشد لازم است مراجعه به اداره بازنشستگی شود جهت پیگیری و پرداخت کسور مربوط به خدمت سربازی می باشد.


نکته2


تمامی بازنشستگان باید دقت نظر داشته باشند با اتفاق خوب ازدواج، خدای نکرده فوت، طلاق ، اتمام تحصیلات و دانشگاه برای افراد تحت تکلفشان اداره بازنشستگی را در جریان قرار دهند تا اطلاعاتشان در سیستم HR بروز رسانی شود.


نکته3


ابتدا باید تمامی همکاران بازنشسته 7 درصد و 9 درصدی که فرزندان مشغول به تحصیل در سطوح دانشگاهی هستند، هر ترم گواهی تحصیلی شان را به اداره بازنشستگی ارایه دهند تا در سیستم جامع منابع انسانی ثبت شودتا اداره بازنشستگی جهت ارائه خدمات اطلاعاتش تکمیل باشد و این دسته از همکاران می توانند از خدماتی همچون دریافت حق اولاد - خدمات بیمه تکمیلی درمان، خدمات کارت استخر و ... استفاده نمایند.
مشکلی که ما در بین بازنشستگان 7 درصد داریم این است که این افراد متاسفانه اطلاعات به همکاران ما نمی دهند، فرزندانشان که ازدواج می کنند اطلاعاتش را به بازنشستگی اعلام نمی کنند یا بسیار دیر مراجعه و اطلاعات می دهند.
از تمامی بازنشستگان تقاضا داریم که اطلاعات تحصیلی، اطلاعات ازدواج مربوط به فرزندانشان را به موقع دراختیار همکاران ما بگذارند که خدای نکرده حق و حقوق و امکاناتی از آنها نقض و تضییع نشود. چون بحث بیمه درمان آنها بسیار حساس است و کاملا در گرو کامل بودن اطلاعات آنهاست.
اطلاعات تحصیلی فرزندان دانشجوی خود را هر 6 ماه یکبار تمدید و به اداره بازنشستگی اعلام نمایند تا این خدمات برایشان پایدار بماند و خدای نکرده خدماتشان نقض نشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


مصاحبه و تنظیم : سمانه کلانتری

 


٠٩:٢٠ - شنبه ٢٤ شهريور ١٣٩٧    /    عدد : ١٠١١٩١    /    تعداد نمایش : ١٧٧١


کاربر مهمان
1397/06/25 18:31
0
2
با تشکر از زحمات کلیه همکاران وبرخورد خوب با ما بازنشستگان /نوروزی
کاربر مهمان
1397/06/24 16:1
0
4
با سلام از بازنشستگی جدید سوال می پرسیدید
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




دسته‌بندی اخبار داخلی

دسته بندی مطالب

اشتراک در خبرنامه پیام آنلاین

با عضویت در خبرنامه پیام آنلاین از آخرین مطالب بلاگ و رویدادهای مهم دنیا با خبر شوید