شماره پیام :
26100 تاریخ درج :
1394/01/24
نام  :
دنيز
عنوان :
فرايند
پیام :
بنام خدا گسترش روز افزون خدمات ارتباطی و اطلاعاتی و پیوستن خیلی از نهادها و وزارتخانه ها و شرکتها به این جامعه اطلاعاتی سبب شده تا مشتریان استفاده از این خدمات روز به روز بیشتر و بیشتر شود . در این نوشتار هدف ارائه یک مقاله جامع نمی باشد بلکه نقطه نظراتی است که شاید درد دل خیلی از همکاران شرکت باشد که بخواهند بنوعی با مدیران ارشد و مسئولان مبادی ذیربط در میان بگذارند . از آنجائیکه شرکت مخابرات بعنوان رکن اصلی ارائه دهنده خدمات مخابراتی و اینترنتی می باشد اما علیرغم وجود امکانات و بسترهای مناسب در این شرکت ، خدمات ارائه شده در خود شرکت در قالب فرایندهای اداری مثل اتوماسیون اداری و سایر فرایندها که در قالب اینترانت ارائه می شود از سطح مطلوبی برخوردار نمی باشد . در همین راستا نکات زیر بمنظور بهبود هرچه بیشتر و روز افزون خدمات عرض میگردد. 1-علیرغم اینکه در دیگر شرکتها شاهد به روز رسانی و ارتقائ سیستم ها و ارتقائ سطح دسترسی کاربران هستیم ، متاسفانه در شرکت ما قضیه کاملا بر عکس اتفاق می افتد و هرروز شاهد اجرای برنامه هایی هستیم که سطح دسترسی کاربران را کاهش میدهد . و عملا این امر در دنیای کنونی و بمنظور رقابت سازمان جهت بقا کاملا در تضاد می باشد . امروزه در اکثر کشورهای دنیا کارکنان را آموزش داده و تجهیز میکنند تا کارکنان بتوانند در عرصه های مختلف توانمند بشوند اما در شرکت ما روز مرگی و کارهای تکراری در حال رشد می باشد.امروزه در اکثر ادارات و سازمانها کارکنان خودشان نامه ها یشان را تایپ و تنظیم و ارسال میکنند اما در سازمان ما فیزیک تهیه میشود مسئول بالاتر پاراف میکند دبیرخانه تایپ و فیزیک به اقدام کننده ارسال میکند و... نکته حائز اهمیت سطح دسترسی کاربران دبیرخانه نسبت به کارشناس یک اداره یا واحد میباشد بعنوان مثال کارشناس یک اداره زمانی میتواند یک مکاتبه را رویت نماید که مکاتبه به او ارجاع بخورد اما یک متصدی دبیرخانه به هر مکاتبه سازمانی و به هر مسئولی در هر سطحی دسترسی دارد غافل ازاینکه کارشناس اداره به معاونت و خیلی از مکاتباتی که در طول روز یا ماه نیازمند است دسترسی ندارد و عملا سازمان نیروهای خود را و یا بعبارتی کارشناسان و سرمایه های انسانی 30 ساله خود را محتاج و عبد متصدیان بخش خصوصی میکند و بعبارتی ملموس تر اعتماد سازمان و یا مدیران به متصدیان بخش خصوصی بیشتر از کارکنان رسمی سازمان می باشد . شایان ذکر است که تمرکز در شرکت مخابرات به یک سونامی تبدیل شده و عملا آنلاین نبودن سیستم های مخابراتی و شبکه ای ننمودن سیتمها و ادارت و مراکز قصه پر غصه ای است که از عهده این مقال خارج است و واگذاریها و برون سپاری های اخیر عملا سازمان و کارکنانش را محتاج به شرکتهای خصوصی کرده است. 2-بسیاری از فرایندهای اداری خریداری و نصب شده در سیسم اداری یا منسوخ شده اند یا نیازمند بازسازی و به روز رسانی و ارتقائ میباشند بعنوان مثال سیستم نجم دارای اشکالاتی مثل مسخصات اقدام کنندگان ، تاریخ در یافت درخواست ، تاریخ ارجاع درخواست و...در فرایند و پروسه سیستم نجم میباشد که نیازمند به روز رسانی میباشد. 3-همانگونکه بر همگان پوشیده نیست امروزه دسترسی به اینترنت به یک پدیده و امر الزام آور تبدیل شده است و همین امر باعث شده تا کاربران و آنهاییکه احساس نیاز به این بانک اطلاعاتی می کنند برای رفع نیازهای روزمره خود اسباب و آلاتی را با توجه به سلیقه و میزان نیاز و همچنین نقدینگی که دارند انتخاب و تهیه کنند تا بتوانند در هر نقطه و مکانی به اینترنت (این ابزار اطلاعاتی) دسترسی داشته باشند. اما واقعا جایی هم است که افراد به اقتضای شرایط اقتصادی امکان بهره مندی از این وسیله ارزشمند را ندارند و در همین راستا خیلی از سازمانها برای پاسخگویی به نیازها و تشویق کارکنان خود اقدام به واگذاری اینترنت چه در محیط کار و چه در محیط اجتماعی می نمایند .اما متاسفانه با وجود قابلیتهای شرکت متبوعه در این راستا ، واگذاری اینترنت در محیط کار و اداره منوط به تشخیص و سلیقه شخصی مدیران است و عملا اولویتی در کار نمی باشد و بعبارتی اینترنت ابزاری است در دست مدیران ؟ و هیچ تعریف مشخصی در نظر گرفته نشده ، جایی مشاهده می کنید آبدارچی مدیر اینترنت دارد اما رئیس اداره اینترنت ندارد و یا فلان مسئول دبیرخانه اینترنت دارد اما کارشناس فلان اداره نه ؟ و در برخی مواقع نیز چنین امتیازاتی بدون اینکه به شخص یا واحد مشخصی داده شود به جهت ارتباط کاری است مثل کارکنان واحد رایانه که به جهت ارتباط کاری و داشتن ابزار و اهرم های لازم بدور از چشم همگان و رصد مدیر یا شخص ثالث از این درگاه استفاده می کنند . و اینها تبعیض های ناروایی است که شاید در کوتاه مدت بازتابی نداشته باشد اما قطعا در بلند مدت و به مرور زمان کارکنان را فرسوده و آنها را نسبت به همدیگر و مافوق و سازمان بدبین خواهد کرد.به امید شکوفایی روز افزون .


دسته بندی مطالب

اشتراک در خبرنامه پیام آنلاین

با عضویت در خبرنامه پیام آنلاین از آخرین مطالب بلاگ و رویدادهای مهم دنیا با خبر شوید