چاپ        ارسال به دوست

ناهنجاری سر به جلو

حرکات اصلاحی سر به جلو

12/94

اداره تربیت بدنی در نظر دارد در راستای بالا بردن سطح علمی ،  حفظ و ارتقای سطح سلامتی کارمندان و به تبع آن کاهش هزینه های درمانی سلسه مقالاتی تحت عنوان حرکات اصلاحی را بطور منظم در سایت نشریه پیام تهران درج نماید . مقاله زیر در ادامه ی این مبحث از نظرتان می گذرد تحت عنوان, سر به جلو .

ناهنجاری سر به جلو و حرکات اصلاحی (+عکس)

ناهنجاری سر به جلو و حرکات اصلاحی (+عکس)
ستون فقرات در ناحیه گردن به سمت جلو تحدب دارد . چنانچه این انحنا بیش از حد طبیعی آن باشد به آن عارضه سر به جلو می گویند . در این این ناهنجاری سر جلوتر از گردن قرار دارد یعنی هنگامی سر متمایل به جلو باشد لاله گوش و وسط بازو در یک راستا نیستند و لاله گوش جلوتر قرار دارد ، بنابراین فشار زیادی رویی مفاصل فکی- گیجگاهی و مفاصل گردن و عضلات پشت گردن وارد می شود . عامل ایجاد این ناهنجاری را می توان استفاده از بالش های بلند و همچنین عدم قرار گرفتن ستون فقرات در وضعیت صحیح دانست . یعنی فرد به صورت عادت ، گردن را نسبت به خط ستون فقرات جلوتر قرار می دهد . همچنین قوز کردن نیز تا حدی بر این عارضه تأثیر گذار است .
عوارض ناهنجاری سر به جلو
۱- افزایش فشار روی مفاصل فکی گیجگاهی
۲- افزایش فشار روی مفاصل گردن
۳- افزایش فشار روی عضلات پشت گردن
۴- افزایش وزن سر در وضعیت سر به جلو . وقتی سر در وضعیت جلو واقع شده ، وزن آن در حدود ۹ کیلوگرم است . در حالی که در وضعیت طبیعی حدود ۴ کیلو و نیم است .
۵- گیر افتادن ریشه های عصبی . از دیگر عوارض ناهنجاری سر به جلو گیر افتادن ریشه های عصبی در ناحیه گردن است . عارضه سر به جلو موجب افزایش گودی گردن ، کاهش فضای سوراخ های بین مهره ای ، احتمال گیر افتادن اعصاب و فشار روی ریشه های عصبی می شود .
۶- افتادگی شانه
۷- افتادگی سینه
۸- کاهش عملکرد ریوی

حرکات اصلاحی سر به جلو
۱- فرد در حالی که به دیوار تکیه می دهد ، سر را به سمت بالا می کشد و در عین حال سر را به سمت عقب می کشد و به دیوار تکیه می دهد . در این حال عضلات پشت گردن کشیده می شوند . (الف)

2- فرد در حالی که پشت خود را به  دیوار تکیه داده است ، سر را به سمت بالا می کشد و گودی گردن و کمر را نیز کم می کند . (ب)
۳- این تمرین برای بهبود وضعیت گردن یکی از تمرینات کششی گردن است که فرد در هنگام کار می تواند انجام دهد به عبارت دیگر ، فرد یاد می گیرد که در هنگام کار و انجام فعالیت نیز وضعیت طبیعی را حفظ کند . برای این منظور ، وزنه ای در حدود یک کیلوگرم را روی سر قرار می دهد و سر را به سمت بالا می کشد ؛ به طوری که گودی گردن کاهش یابد و وضعیت سر و گردن به صورت صاف در آید .

  ۴- یکی دیگر از تمرینات اصلاحی برای عارضه سر به جلو این است که فرد در حالت ایستاده قرار می گیرد و وزنه ای به میزان یک کیلوگرم را روی سر قرار می دهد . فرد در این حالت سعی می کند که سر را به سمت بالا بکشد و روی مهر های گردن کشش اعمال کند . سپس گودی گردن را کاهش می دهد تا عضلات پشت گردن کشیده شوند . در این حالت وضعیت سر و گردن از حالت تغییر شکل یافته خارج می شوند و در حالت صحیح قرار می گیرند .

  ۵- فرد در حالت ایستاده قرار می گیرد و سر را به سمت عقب حرکت می دهد . او بی آنکه چانه را به پایین یا بالا ببرد ، سعی می کند گودی گردن را کم کند . به این ترتیب گودی کاهش می یابد و سر در وضعیت طبیعی قرار می گیرد .

  ۶- تمرین ناقص بلند شدن از حالت خوابیده و به حالت نشسته در آمدن ، برای این منظور فرد به پشت می خوابد و دست ها را کنار بدن روی زمین قرار می دهد . حال سعی می کند بلند شود . برای این منظور سر را از زمین بلند و گردن را خم می کند و در همین وضعیت نگه می دارد .

 ۷- برای تقویت عضلات جلوی گردن که در حرکت خم کردن مهره های گردنی نقش دارند و ثبات دهنده قسمت جلویی گردن نیز محسوب می شوند ، فرد دست خود را روی پیشانی قرار می دهد و سعی می کند که سر را به سمت عقب حرکت دهد . در این حال فرد از طرف دیگر سعی می کند سر را به سمت جلو جابه جا کند ، به هر حال، مقاومت اعمال می شود و عضلات قسمت جلوی گردن منقبض می شوند ؛ ولی حرکتی صورت نمی گیرد .

در پایان لازم به ذکر است فرد باید به نحوه قرار گیری بدن در وضعیت های صحیح توجه کند .

بتدریج اجازه حرکت نیز می دهد تا عضلات سمت راست در دامنه بیشتری تقویت شوند .

·         تلاش ما اين است با كنكاش واستمرار مطالعه ، بهترين يافته ها را در اختيار شما عزيزان قرار دهيم پس منتظر باشيد ، ما هم منتظر نظرات وپيشنهادات سازنده شما هستيم .

·         گرد آوری اداره تربيت بدني و تفريحات سالم

 


٠٩:١٠ - چهارشنبه ٤ شهريور ١٣٩٤    /    عدد : ٧٥٦٧٥    /    تعداد نمایش : ٢٤٥٧


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




دسته‌بندی اخبار داخلی

دسته بندی مطالب

اشتراک در خبرنامه پیام آنلاین

با عضویت در خبرنامه پیام آنلاین از آخرین مطالب بلاگ و رویدادهای مهم دنیا با خبر شوید