چاپ        ارسال به دوست

نقض حقوق شهروندی در خدمات ارتباطی پیگیری می‌شود

وزیر ارتباطات از بهره برداری سامانه اختصاصی برای رسیدگی به شکایات مردم از ارائه دهندگان خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد نقض حقوق شهروندی تا دهه فجر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی در اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفت ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، گفت: ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابزار موثر و اجتناب ناپذیری برای نیل به اهداف مندرج در منشور حقوق شهروندی از جمله گردش آزاد اطلاعات، شفاف سازی نظام اداری و نیز تحقق عدالت اجتماعی است.

وی گفت: علاوه بر این موارد، صیانت از حریم خانواده در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی کاربران، ایجاد اعتماد عمومی، شایسته سالاری و پرهیز از تبعیض جنسیتی و قومیتی در بکارگیری مدیران همواره در سرلوحه وظایف و ماموریت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داشته اند.

وزیر ارتباطات افزود: رشد حدود ۱۵ برابری پهنای باند مورد استفاده، ایجاد پوشش سراسری نسل سوم و چهارم تلفن همراه در همه شهرهای کشور که تا دهه فجر امسال شاهد تکمیل آن خواهیم بود و همچنین توجه ویژه به حل مشکلات مناطق روستایی در عرصه ارتباطات، از تحولات مهم در این حوزه است.

آذری جهرمی با بیان اینکه ایجاد زیرساختهای لازم به اذعان همگان باعث گردش آزاد اطلاعات و شفافیت در نظام اداری شده است، اظهار کرد: امروز بودجه کل کشور و ارقام مندرج در آن در زمان کوتاهی مورد نقد کارشناسان و کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته و در نتیجه، مدیران اجرایی کشور و اقدامات آنان را در اتاق شیشه ای و منظر عمومی قرار داده تا بیش از پیش ملزم به پاسخگویی باشند.

وی تصریح کرد: همچنین این زیرساخت‌ها باعث ایجاد فرصت های برابر شغلی برای جوانان فرهیخته این مرز و بوم شده به نحوی که کسب و کارهای نوپا در کشور با استفاده از ظرفیت فضای مجازی با تشکیل گروه های کوچک ایجاد شده و از این رهگذر موجب خلق ثروت و ایجاد شغل و رفاه برای جوانان مستعد، بدون توجه به جنسیت، قومیت، و مرکز یا حاشیه نشینی آنها شده است.

جهرمی ادامه داد: موارد یاد شده نه تنها موجب تسهیل ارتباطات مردم با یکدیگر و دولت می شود، بلکه منجر به کاهش مراجعات مردم به ادارات و دستگاه های اجرایی و به تبع آن موجب کاهش ترافیک، کم شدن آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین کاهش تصادفات و هزینه سرانه سلامت خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: توسعه این فضا هرچند دستاوردهای مهمی را به همراه داشته است، اما دولت ها را با چالش های جدید و جدی از جمله لزوم صیانت از حریم خانواده در فضای مجازی و اتخاذ تدابیر موثر برای کاهش نگرانی‌ پیرامون گسترش آسیب‌های اجتماعی مواجه کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه رشد فناوری ها و استفاده روز افزون از آنها برای بهبود زندگی مردم، در عین حال صیانت از حریم خصوصی کاربران و ایجاد اعتماد عمومی را ضروری می کند، گفت: از سوی دیگر گسترش کسب وکارهای نوپا در فضای مجازی، نبود قوانین و مقررات متناسب با این کسب وکارها و عدم انطباق برخی مقررات حوزه‌های سنتی به حوزه‌های نوین توسط مراجع دولتی و نیز مراجع قضایی موجب ایجاد موانع متعددی برای این کسب وکارها شده است.

آذری جهرمی با اشاره به تلاش های زیادی که برای پیاده سازی «دولت همراه» و «دولت الکترونیک» در حال انجام است اظهار کرد: مانع جدی برای فراگیر شدن آن، فرآیندهای اداری موجود است که قطعا باید دستخوش تغییرات قرار گیرند. چراکه برخی از فرآیندهای فعلی اداری ما قابلیت تبدیل به فرآیندهای الکترونیکی را ندارند و با اعمال مخالفت‌های صنفی دستگاه‌های دولتی و نیز عدم‌ هماهنگی بین دستگاهها به ویژه قوای مجریه و قضاییه، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نخواهند داشت.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه برای هماهنگی بین قوا، استفاده بهتر از ظرفیت شورای اجرایی فناوری اطلاعات و نیز ظرفیت راهبردی شورای عالی فضای مجازی راهگشا خواهد بود، تصریح کرد: مهمتر از همه، نیازمند عزم جدی‌ مدیران تراز اول کشور برای حل معضلات موجود و بهره مندی از مزایای دولت الکترونیکی و همراه هستیم.

وی تاکید کرد: بدون شک می توانیم با استناد به اصول ۲۳ و ۲۵ قانون اساسی و با استفاده از آموزه های دینی و ایجاد ساختاری برای تحقق آنها ضمن صیانت از حریم خصوصی مردم در فضای مجازی موجب تقویت اعتماد عمومی به شبکه ها، اپلیکیشن ها و سایت های داخلی شویم.

جهرمی برنامه جدی وزارت ارتباطات را توسعه سرویس های بومی و توسعه سواد رسانه، پالایش هوشمند، تعامل با سرویس دهندگان بین المللی و طرح اینترنت کودکان برای کاهش آفات فضای مجازی عنوان کرد و افزود: برای حل و فصل مشکلات حقوقی کسب وکارهای نوپا در دستگاه های مختلف دولتی و غیردولتی، گروهی از حقوقدانان برجسته در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده تا راهکارهای مناسب و موثر ارائه کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: علاوه بر آن تدوین لایحه ای ویژه برای تسهیل این کسب وکارها در دستور کار قرار دارد. همچنین، امیدواریم تا دهه فجر امسال سامانه ای اختصاصی برای رسیدگی به شکایات مردم از ارائه دهندگان خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و در مورد نقض حقوق شهروندی به بهره برداری برسد.

وی رونمایی از «نرم افزار موبایل-محور دولت همراه» با تکیه بر حمایت های رئیس جمهور را گام تازه ای در توسعه این بخش برشمرد و خاطرنشان کرد: در عرصه شایسته سالاری و به‌گزینی نیز این وزارت بنا بر رهنمودهای رئیس جمهور اقدامات مؤثری انجام داده و از ظرفیت بانوان و جوانان با استعداد کشور در عرصه مدیریت و رشد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در حد وسیع بهره‌مند شده ایم.

20


٠٧:٢٣ - چهارشنبه ٢٩ آذر ١٣٩٦    /    عدد : ٩٧٤٧٣    /    تعداد نمایش : ٤١٦


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




دسته‌بندی اخبار داخلی

دسته بندی مطالب

اشتراک در خبرنامه پیام آنلاین

با عضویت در خبرنامه پیام آنلاین از آخرین مطالب بلاگ و رویدادهای مهم دنیا با خبر شوید