دوشنبه ٢٩ آبان ١٣٩٦ |

 


  چاپ        ارسال به دوست

« تأثیر هوای سرد بر روی بیماری آرتروز »


 

 

 

 

 

« تأثیر هوای سرد بر روی بیماری آرتروز »

 

 

بسیاری از افراد در سرما و رطوبت، احساس درد مفاصلشان می کنند و معتقدند سرما روی آرتروز تاثیر دارد. اما آیا این حقیقت دارد؟

آرتروز یک بیماری است که باعث درد و التهاب مفاصل می شود، مثل زانو، مچ و انگشتان دست و ....این بیماری به علل مختلفی مانند ساییدگی غضرف مفصل ایجاد می شود. همچنین ممکن است به دلیل افزایش سن هم رخ دهد.

آرتروز ناشی از افزایش سن، شایع ترین نوع آرتروز می باشد که آرتروز استخوان هم نامیده می شود. نوع دیگری از آرتروز وجود دارد که سیستم ایمنی بدن به غضروف های ناحیه مفاصل حمله می کند و آنها را از بین می برد.


آیا تغییرات آب و هوا می تواند بر آرتروز تاثیر بگذارد؟

بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که عواملی مانند کاهش فشار هوا و افزایش رطوبت سبب بدتر شدن علایم آرتروز می شود.این یک نظریه است که کاهش فشار با رطوبت در ارتباط است و می تواند سبب ورم مفاصل شود. ورم مفاصل سبب سفت و سخت شدن آنها می شود و در نهایت سبب بروز درد می گردد.

رطوبت بالا نیز سبب سفت شدن مفاصل شده و درد ایجاد می کند. علایم آرتروز زمانی بدتر می شود که ماهیچه های دور مفاصل، به راحتی منقبض شوند. همچنین هوای سرد موجب سفت شدن ماهیچه ها شده و بیماری آرتروز را وخیم تر می کند.

تاثیر سرمای هوا بر روی مفاصل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد مبتلا به آرتروز از بدتر شدن علایم آن در هوای بارانی و برخی دیگر در هوای بادی شکایت می کنند.


 نکاتی وجود دارد که افراد مبتلا به آرتروز می توانند با رعایت آنها، درد کمتری داشته باشند:

1- مفاصل خود را گرم نگه دارید و در هوای سرد، از لباس های گرم استفاده کنید.

2- اگر احساس می کنید علایم آرتروزتان در آب و هوای خاصی بدتر می شود، از انجام فعالیت های سنگین و طولانی مدت، خودداری کنید.

3- از پزشک خود در مورد تشخیص نوع آرتروز سوال کنید و روش های درمانی غیر دارویی آن را جویا شوید. انواعی از روش های غیر دارویی برای کاهش دردهای آرتروز  مانند فیزیوتراپی و طب سوزنی وجود دارد.

4- البته روش های دارویی مثل استفاده از داروهای ضد التهاب و استامینوفن می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند (با دستور پزشک متخصص). 

5- اگر درروز بارانی قصد بیرون رفتن از خانه را دارید حتما از دستکش و کفش های زمستانی که مانع نفوذ آب می شوند استفاده کنید و هنگامی که به خانه رسیدید، حتما خود را خشک و گرم کنید.

6- حتما ورزش کنید و از بی تحرک ماندن عضلات و مفاصل دوری کنید.

7- به مقدار کافی آب بنوشید و از آب میوه ها استفاده کنید. آب کافی سبب از بین رفتن سموم تولید شده در عضلات می شود و درد را تسکین می دهد.

8- اگر چاق هستید، وزن خود را کم کنید. داشتن وزن مناسب سبب می شود تا فشار زیادی بر روی مفاصل آسیب دیده وارد نشود و سبب ایجاد درد کمتر گردد.

 تهیه و تنظیم : اداره تربیت بدنی و تفریحات سالم مخابرات منطقه تهران

 


١٤:١٣ - سه شنبه ١٧ اسفند ١٣٩٥    /    عدد : ٩١٥٢٧    /    تعداد نمایش : ٣٣٣


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




 
بازديدکنندگان امروز : 34902     |    کل بازديدکنندگان :  78578275    |    بازديدکنندگان آنلاين :  49